הדרשה על הרגעת המחשבות

זהו תרגום לעברית של התרגום לאנגלית של טאניסארו. את התרגום לאנגלית אפשר למצוא כאן:

https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.020.than.html


כך שמעתי, ש-בעת אחת המבורך שהה על יד סוואטהי בחורשת ג'טה, במנזרו של אנתפינדיקה. שם הוא פנה אל הנזירים: 'נזירים!'

'כן אדון', הנזירים השיבו.

המבורך אמר: 'כאשר נזיר מכוון את עצמו להשגת תודעה נעלה, ישנם חמישה נושאים אליהם עליו לפנות בזמנים מתאימים. אילו חמישה?

ישנו המקרה בו מחשבות זדוניות, בלתי מיומנות – קשורות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – עולות בנזיר בעודו מתייחס לנושא מסוים, או עוסק בו.

עליו לפנות לנושא אחר, נפרד ממה שאינו מיטיב. כאשר הוא פונה לנושא האחר, הנפרד מזה הקשור במה שאינו מיטיב, אז המחשבות הזדוניות והבלתי מיטיבות – המקושרות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – ננטשות ושוככות. עם נטישתן – הוא מייצב את תודעתו בתוך עצמו, מיישב אותה, מאחד ומרכז אותה. כפי שנגר נמרץ או שולייתו היו משתמשים בפיסת עץ קטנה על מנת להסיר, להניע, או למשוך אחת גדולה ממנה; באותו אופן, אם מחשבות זדוניות, בלתי מיטיבות – קשורות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – עולות בנזיר בעודו מתייחס לנושא מסוים או עוסק בו, עליו לפנות לנושא אחר, נפרד מזה, ומקושר למה שהוא מיטיב. כאשר הוא פונה לנושא האחר, הנפרד מזה הראשון, וקשור למה שהוא מיטיב, אז אותן מחשבות זדוניות, בלתי מיטיבות – קשורות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – ננטשות ושוככות. עם נטישתן – הוא מייצב את תודעתו בתוך עצמו, מיישב אותה, מאחד ומרכז אותה.        

אם מחשבות זדוניות, בלתי מיומנות – קשורות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – עדיין עולות בנזיר בעודו מתייחס או עוסק באותו נושא מסוים, המקושר למה שמיטיב, עליו לבחון את הסכנות באותן מחשבות: 'באמת, המחשבות האלו שלי הן אינן-מיטיבות, הן מבישות, ויובילו לסבל'. כאשר הוא בוחן את הסכנות באותן מחשבות, אותן מחשבות הזדוניות והבלתי מיטיבות – המקושרות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – ננטשות ושוככות. עם נטישתן – הוא מייצב את תודעתו בתוך עצמו, מיישב אותה, מאחד ומרכז אותה. כפי שגבר או אישה צעירים – שנהנים מהתקשטות – יהיו מבועתים, מושפלים, ונגעלים אם גוויה של נחש, כלב, או אדם היו תלויות מצווארם ; כך, באותו אופן…

אם מחשבות זדוניות, בלתי מיומנות – קשורות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – עדיין עולות בנזיר בעודו בוחן את הסכנות באותן מחשבות, עליו להתעלם מאותן מחשבות, ולא להפנות אליהן כל תשומת לב. כאשר הוא מתעלם ולא מפנה כל תשומת לב אליהן, אותן מחשבות זדוניות ובלתי מיטיבות – המקושרות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – ננטשות ושוככות. עם נטישתן – הוא מייצב את תודעתו בתוך עצמו, מיישב אותה, מאחד ומרכז אותה. כפי שאדם בעל עיניים טובות, שאינו רוצה לראות מראות שהופיעו בשדה הראייה שלו, יעצום את עיניו או יסתכל למקום אחר; כך, באותו אופן…

אם מחשבות זדוניות, בלתי מיומנות – קשורות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – עדיין עולות בנזיר כאשר הוא מתעלם ולא מפנה כל תשומת לב אליהן, עליו לפנות ולהרגיע את פיברוק-המחשבה לגבי אותן מחשבות. כאשר הוא ניגש להרגעת פיברוק-המחשבה לגבי אותן מחשבות, אותן מחשבות הזדוניות והבלתי מיטיבות – המקושרות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – ננטשות ושוככות. עם נטישתן – הוא מייצב את תודעתו בתוך עצמו, מיישב אותה, מאחד ומרכז אותה. כפי שמחשבה תעלה בדעתו של אדם שהולך מהר, 'למה אני הולך מהר? למה שלא אלך לאט?' ולפיכך הוא הולך לאט. המחשבה עולה בו, 'מדוע אני הולך לאט, למה שלא אעמוד?' אז הוא נעמד. המחשבה עולה בו: 'למה אני עומד, למה שלא אשב?' אז הוא יושב. המחשבה עולה בו: 'מדוע אני יושב, למה שלא אשכב?' אז הוא נשכב. כך, הוא מוותר על תנוחה גסה לטובת אחת מעודנת ממנה; כך, באותו אופן…

אם מחשבות זדוניות, בלתי מיומנות – קשורות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – עדיין עולות בנזיר כאשר הוא פונה להרגיע את פיברוק-המחשבה לגבי אותן מחשבות, אז, בשיניים חשוקות ועם לשונו לחוצה לחיכו, עליו להכות, לרסן ולרסק את תודעתו באמצעות המודעות שלו. כאשר הוא, בשיניים חשוקות ועם לשונו לחוצה לחיכו, הוא מכה, מרסן ומרסק את תודעתו באמצעות המודעות שלו, אותן מחשבות זדוניות ובלתי מיטיבות – המקושרות להשתוקקות, סלידה או תעתוע – ננטשות ושוככות. עם נטישתן – הוא מייצב את תודעתו בתוך עצמו, מיישב אותה, מאחד ומרכז אותה. כפי שאדם חזק היה תופס אדם חלש יותר בראשו, גרונו או כתפיו, והיה מכה אותו, מרסן ומרסק אותו; כך, באותו אופן…

כאשר נזיר… פונה לנושא אחר… בוחן את הסכנות באותן מחשבות… מתעלם מאותן מחשבות ולא מפנה אליהן כל תשומת לב… פונה להרגעת פיברוק-המחשבה ביחס למחשבות האלו… מכה, מרסן ומרסק את תודעתו עם המודעות שלו… מייצב את תודעתו מבפנים, מיישב אותה, מאחד אותה ומרכז אותה: אז הוא קרוי נזיר אשר קנה שליטה על דרכיה של המחשבה. הוא חושב את המחשבות שהוא רוצה, ולא חושב את אלו שאינו רוצה. הוא ניתק את ההשתוקקות, השליך את המזהמים, ודרך חדירה מיומנת אל היוהרה, שם סוף לאי הנחת ולסבל.

כך אמר המבורך. מסופקים, הנזירים התענגו על דבריו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.